Kasus Pembakaran Al Quran Terjadi Di Malaysia

Seorang lelaki berusia 45 tahun ditahan setelah penduduk dan ahli jawatankuasa (AJK) masjid Kampung Johan Setia menuduh lelaki tersebut membakar Al Quran di masjid tersebut. Tuduhan tersebut karena lelaki tersebut pernah dilihat membuang dan membakar surah Yasin.


Ketua Polisi Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop, berkata dalam kejadian kira-kira jam 5.30 pagi penjaga masjid menemukan al-Quran dan kalendar yang tertempel pada dinding masjid terlihat seperti habis terbakar.

Tersangka dipercaya membakar Alquran diatas permadani dengan menggunakan sebuah pemantik api.


“Ketika ditemui, api sudah padam, tetapi naskah al-Quran itu masih berasap. Menurut penjaga masjid, pintu pagar masjid tersebut dikunci, tetapi pintu masjid tidak terkunci.


“Kejadian itu dilaporkan nazir masjid pada jam 9 pagi tadi (semalam),” katanya di sini, semalam.

Mohamad berkata, laki-laki kurang waras tersebut ditangkap kira-kira jam 11.30 pagi semalam di rumahnya di kampung sama. Jarak rumah tersangka dengan masjid itu kira-kira 100 meter.


Penyelidikan terhadap lelaki itu mendapati dia tidak mempunyai catatan kesalahan, tetapi lelaki itu ditahan berikut keterangan AJK masjid berkenaan mengenai perbuatannya sebelum ini, selain tersangka pernah membakar sepeda motor seorang lelaki warga asing yang menetap di kampung tersebut.


Sumber :

http://www.hmetro.com.my/articles/Lelakigilabakaral-Quranditahan/Article

Comments

Popular posts from this blog

Mengenal 15 Cabang Olahraga di Olympic Winter Games

Ini Dia Evolusi Bendera Amerika Dari Masa Ke Masa

Resep Membuat Virus Zombie